پرکشیدن بعضی دیگر غریب است. وقتی می‌روند همه شوکه می‌شوند. حتی مجال گریه کردن هم نمی‌ماند. اصلا ذات پرشور و با تحرک بعضی‌ها با مرگ نسبت ندارد انگار. بعضی‌ها مثل مرحوم فردی و مثل دوست صمیمی او که امروز به رحمت خدا رفت" فرج الله سلحشور".

گروه فرهنگی مشرق- بعضی‌ها وقتی از دنیا می‌روند یک ملت و حتی مردمان سرزمین‌های آن سوی کره خاکی هم ناراحت می‌شوند و سینه‌شان لبریز غصه می‌شود. نمونه‌اش هم رحلت امام بود که همه را از خود بیخود کرده بود و ناراحتی آن اتفاق بذر غم در دل همه کاشته بود.
بعضی دیگر هم هستند که بعد از رفتنشان دوستان و خانواده ناراحت می‌شوند. بعضی دیگر اما وقتی از دنیا می‌روند کسی خیر و شرشان را نمی‌گوید. کسی هم بخواهد اعتراض کنند بقیه در می‌آیند که..دستش از دنیا کوتاه است و پشت سر مرده حرف نزنید...اما کسی برایش ناراحت نمی‌شود.
اما پرکشیدن بعضی دیگر غریب است. وقتی می‌روند همه شوکه می‌شوند. حتی مجال گریه کردن هم نمی‌ماند. اصلا ذات پرشور و با تحرک بعضی‌ها با مرگ نسبت ندارد انگار. بعضی‌ها مثل مرحوم فردی و مثل دوست صمیمی او که امروز به رحمت خدا رفت" فرج الله سلحشور"
روی همین حساب هم حرف‌ها و پیام‌ها بیش از آنکه سوز و اشک داشته باشد افسوس دارد و بهت.

حاج مهدی سلحشور


حاج مهدی سلحشور در اینستاگرامش به مناسبت درگذشت برادرش نوشت:

إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
 
با نهایت تاسف و تاثر به اطلاع میرساند، کارگردان متعهد و انقلابی کشور جناب آقای حاج فرج الله سلحشور پس از تحمل دوره سخت بیماری صبح امروز (8 اسفند ماه 94) دعوت حق را لبیک گفت.

حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود

ضمن عرض تسلیت به جامعه هنری و علاقمندان، مراسم تشییع و خاکسپاری متعاقبا اعلام خواهد شد .

رییس سازمان صداوسیما

محمد سرافراز در پیامی به مناسبت درگذشت فرج الله سلحشور از وی به عنوان هنرمندی متعهد یاد و وی را خادم به هنر اصیل و ارزشی توصیف كرد.

حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود

متن این پیام به شرح زیر است:

انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت كارگردان متعهد و انقلابی، مرحوم فرج الله سلحشور باعث تاثر عمیق جامعه هنری به ویژه رسانه ملی شد.

مرحوم سلحشور عمری را در راه خدمت به هنر ارزشی در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی صرف كرد و حاصل این تلاش ها، خلق آثاری ارزشمند و ماندگار است كه همواره به نام او شناخته خواهند شد.

بی شك تلاش مرحوم سلحشور برای مصور كردن زندگی انبیاء و اولیاء الهی و دغدغه های او برای تبیین معارف آن بزرگان، موجب رضای خداوند خواهد بود و امید است روح آن هنرمند متعهد با پیامبران الهی محشور باشد.

فقدان این هنرمند توانا و  انقلابی را به جامعه هنری كشور و خانواده آن مرحوم تسلیت می گویم و از درگاه خداوند منان برای آن عزیز از دست رفته علو درجات و برای بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

رییس سازمان سینمایی

 در پی درگذشت فرج الله سلحشور کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی متن پیامی را برای درگذشت وی صادر کرد.

حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود

«درگذشت استاد فرج الله سلحشور را به همه اهالی فرهنگ تسلیت می گویم. هنرمندی كه یك عمر كوشید تا جلوه هایی از زیبایی دین را به زبان تصویر نشان دهد. جهان اسلام و مسلمانان از شرق تا غرب جهان نام حاج فرج را می شناسند و هرگز فرامرش نخواهند كرد. این مصیبت را به خانواده معظمش و همه مردم ایران تسلیت گفته و علو درجاتش را از خدای بزرگ مسئلت دارم.»


 انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس

 انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز به‌دنبال این اتفاق تلخ پیام تسلیتی صادر کرد.

در این پیام آمده است: «فرج‌­الله سلحشور از جمله هنرمندان انقلابی و کارگردانان متعهد به آرمان­ها و ارزش­های دینی و مذهبی بود که همواره در آثارش باورش را به  تصویر می­ کشید.

حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود

سلحشور هنرمند توانمندی بود که با تولید اثر فاخر «یوسف پیامبر(ص)» نام و آوازه ­اش از مرزهای جغرافیایی کشور فراتر رفت و به عنوان فیلمسازی ارزشی به جهان اسلام معرفی شد.

نام و یاد فرج‌­الله سلحشور همواره در تارک فرهنگ و هنر این مرز و بوم جاودان خواهد ماند.

انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس

انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس این مصیبت را به خانواده معظم ایشان و جامعه فرهنگی و هنری کشور تسلیت گفته و از خداوند متعال علو درجات را برای این فقید سعید مسئلت دارد».

مهدی عظیمی میرآبادی

مهدی عظیمی میرآبادی از مدیران ارشد سینمایی گذشته و از دوستان مرحوم سلحشور با انتشار یادداشتی نوشت:
حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود!

حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود

با دریافت این حکم الهی که "همه از خداییم، همه؛ و به سوی او بازگشت می کنیم" گاهی اوقات بازخوانی پرونده زندگی بعضی افراد چشمه هایی از معرفت را در برابر دیدگان انسان های حق بین می گشاید. برخورد مهربان و مؤدب حاج فرج الله سلحشور در مقابل زبان محکم و کوبنده او چیزی کم نداشت. هر انسان عاقلی این را می فهمد که ادبیات و قول لین تأثیرگذار است و همان انسان عاقل این را نیز می فهمد که صبوری، مدارا، و برخورد مهربانانه مرحله ای از نهی از منکر است و در صورت نیاز چاره ای جز فریاد معترضانه نیست. او در سی ‌و چند سال عمر هنری خود در پس از انقلاب اسلامی غیر از محبت با دیگران برخورد نکرد اما وقتی دید مدارا و برخورد مهربانانه نه تنها در میان گروهی اندک از سینماگران مؤثر کشور طرفی نمی بندد، بلکه بر رفتار ناشایست اجتماعی خود تأکید می کنند، فریاد برآورد و با این فریاد! بسیاری را به واکنش واداشت. بی تردید، سینماگران مدنظر حاج فرج الله سلحشور همان گروه اندکی هستند که با فضاسازی های عجیب و غریب، خود را به عنوان تمام سینماگران ایران جا زده اند و هر تصمیمی می گیرند ضمن انحصارگرایی مزمن و بیمارگونه، آن را به عنوان خواسته و تصمیم جامعه سینماگران ایران منعکس می کنند. درد بی درمان بی دردی برخی افراد، اگر شخصی باشد به خودشان مربوط است، اما اگر بازخورد بیرونی آن تغییرات ظالمانه و ناعادلانه را به همراه داشته باشد، بی شک باید کاری کرد تا مردم حقیقت را بفهمند! و حاج فرج الله این را فهمید و سلحشورانه زخم های متعفن و چرکین نهفته در گوشه ای از بدن پاک و مظلوم سینمای ایران را برملا کرد، به امید آن که این تنبه، سینما را پاکتر سازد و به طور کامل در مسیر صلح و سداد جامعه قرار دهد... آری! یادش به خیر و روحش شاد مرحوم حاج فرج الله که سلحشور سینمای ایران بود.


مدیر عامل خانه هنرمندان

«مجید رجبی معمار» مدیرعامل خانه‌ی هنرمندان ایران و مشاور فرهنگی و هنری شهردار تهران نیز درگذشت «فرج‌الله سلحشور» کارگردان پیشکسوت کشورمان را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«درگذشت فرج‌الله سلحشور هنرمند نام‌آشنا و متدین کشورمان که با ساخت سریال‌های تاریخی-مذهبی هم‌چون ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر برای همیشه در اذهان جامعه‌ی هنری و به ویژه مردم ایران باقی خواهد ماند را تسلیت می‌گویم. از خداوند متعال برای آن هنرمند فقید رحمت و مغفرت و برای خانواده‌ی محترم ایشان صبر و شکیبایی آرزومندم.»

جمال شورجه

جمال شورجه تهیه کننده و کارگردان سینما نیز در پی درگذشت زنده یاد فرج الله سلحشور کارگردان ارزشی و متعهد سینما و تلویزیون گفت: این هنرمند تمامی عمر خود را در جهت اعتلای قرآن و ترویج ارزش های دینی خرج کرد و در این راه ناهمواری های زیادی را پشت سر گذاشت.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» افزود: من فرج الله سلحشور را از حدود ۳۰ سال قبل و از زمان کار در حوزه هنری می شناختم و از همان دوران نشانه های یک هنرمند متعهد و ولایی که دلسوز نظام، انقلاب و حفظ ارزش های انسانی و اسلامی و قرآنی بود را در ایشان دیده بودم و همین امر مرا به شدت به ایشان جذب و نزدیک کرده بود.

وی ادامه داد: زنده یاد سلحشور هنرمندی بود که به دلیل اینکه پای اهداف و آرمان های خود ایستادگی می کرد زخم های زیادی را از نااهلان خورده بود؛ اما با این حال هیچ گاه حتی یک قدم از اهداف و آرمان های خود دور نشد و همواره در تمامی عرصه های هنری به ترویج ارزش های دینی می پرداخت.

رئیس هیآت اسلامی هنرمندان با بیان اینکه این هنرمند فقید با قلبی مطمئن به دیدار معبود خود شتافت اظهار داشت: تمامی لحظات زندگی زنده یاد فرج الله سلحشور با قرآن می گذشت و او تا آخرین لحظه ای که روی پای خود ایستاده بود قدم و قلم خود را در خدمت ترویج ارزش های قرآنی قرار داد و سریال ۷۲ قسمتی «حضرت موسی (ع)» را به رشته تحریر درآورد که متأسفانه اجل یارای ساخت این سریال را به وی نداد.

حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود

شورجه خاطرنشان کرد: فقدان زنده یاد فرج الله سلحشور برای سینما، تلویزیون و هنر انقلاب اسلامی یک ضایعه بزرگ محسوب می شود و خیلی سخت است که ما بتوانیم جایگزینی برای چنین هنرمند متعهد و ارزشمندی پیدا کنیم. من شخصاً درگذشت ایشان را به رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی، امام زمان (عج) و تمامی اهالی سینما تسلیت عرض می کنم و امیدوارم که بتوانیم همچنان خط مشی های این هنرمند ارزشمند را در سینما و تلویزیون کشور دنبال کرده و پرچم علمدار هنر اسلامی را هیچ گاه زمین نگذاریم.

کارگردان فیلم سینمایی «۳۳ روز» در خاتمه این گفتگو افزود: امید است تمامی هنرمندان متعهد، اصیل و دغدغه مند نسبت به حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی همچنان زنده یاد فرج الله سلحشور بتوانند تا آخرین لحظات زندگی شان بر روی عقاید خود محکم و استوار باشند و تمامی لحظات زندگی شان را برای ترویج این آرمان ها و ارزش ها صرف نمایند.

هیات اسلامی هنرمندان

هیات اسلامی هنرمندان نیز در پی درگذشت «فرج الله سلحشور» که از موسسین این تشکل فرهنگی بود طی پیامی تصریح کرد: «سلحشور» در داخل کشور از سوی برخی که ادامه حیات خود را تنها در فضاسازی های مسموم، غیر صادقانه و منافقانه جستجو می کنند، بسیار مظلوم واقع شد.

هیآت اسلامی هنرمندان در متن پیام تسلیت خود آورده است:

«فرج اله سلحشور هنرمندی انقلابی و ولایی بود که فحوای فعالیت هنری خویش را با مفاهیم قرآنی پیوند زد و با خلق آثار ارزشمندی همچون ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر تأثیر هنر قرآنی خویش را از مرزهای ایران اسلامی گذراند و چنان مؤثر گشت که یوسفش را از شرق تا غرب دیدند و فراتر از آن، تأثیر پذیرفتند، چنانکه فطرت های خفته بسیاری از ملت های مظلوم جهان را بیدار کرد و به اعتقاد برخی، شد کمکی به بیداری اسلامی.

سلحشور از طرفی در داخل کشور از سوی برخی که ادامه حیات خود را تنها در فضاسازی های مسموم، غیر صادقانه و منافقانه جستجو می کنند، بسیار مظلوم واقع شد.

کاش «موسی(ع)» نیز به دست سلحشور ساخته می شد تا در میان بی مهری ها و بی اعتمادی هایی که برای هنرمندان جبهه انقلاب اسلامی امری درک شده است و در طول این مدت تنها بر او واقع نشده بود، امروز عصای موسای او بر پرده پوشالی جریان صهیونیسم فرود می آمد. امید که عزم جدی برای راه انداختن سریال موسی به عنوان "یادگار حاج فرج الله"  شکل گیرد و این پروژه به جریان افتد.  

هیأت اسلامی هنرمندان که افتخار دارد فرج الله سلحشور از مؤسسین و اعضای اصلی این تشکل فرهنگی و ولایی است، این ضایعه اسفناک را خدمت مقام معظم رهبری و تمامی مردم به ویژه هنرمندان ایران اسلامی و خانواده آن مرحوم تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند منان برای این هنرمند برجسته و متعهد، علو درجات مسالمت دارد.»


اندوه خاطره سازان "یوسف"


کتایون ریاحی و لیلا بلوکات از هنرمندان زن سریال یوسف به درگذشت زنده یاد فرج الله سلحشور واکنش نشان دادند.

کتایون ریاحی

کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون که در سریال «یوسف پیامبر» نقش «زلیخا» را بازی می‌کرد در پی درگذشت این کارگردان با انتشار
تصویری از خودش و مرحوم سلحشور که در پشت صحنه فیلم یوسف پیامبر(ص) گرفته شده، در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت:

حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود

«خوشا به حال یوسف که معبودی چون تو دارد/ خوشا به حال تو که بنده ای چون یوسف داری
هرکه بنده خداست بگه یا خدا»

لیلا بلوکات

لیلا بلوکات دیگر بازیگر سریال یوسف پیامبر(ص) نیز با انتشار تصویری از فرج الله سلحشور  نوشت:


حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود

«انا لله و انا الیه راجعون

فرج الله سلحشور کارگردان سریال پر مخاطب یوسف پیامبر امروز صبح زود فوت شدن ....

تسلیت میگم به عنوان بازیگر سریال یوسف پیامبر به خانواده ایشون ....روحشون شاد»

امیرمهدی ژوله نیز با انتشار عکسی در اینستاگرامش درگذشت «فرج الله سلحشور» را تسلیت گفت.

مصطفی زمانی

حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود

مصطفی زمانی بازیگری که «فرج الله سلحشور» او را برای سریال «یوسف پیامبر» انتخاب کرد و از این طریق به شهرت رسید با انتشار این عکس در اینستاگرامش نوشت: «امروزم به اعتماد دیروز تو رقم خورد. روحت شاد حاج فرج عزیز.»

جعفر دهقان
جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت فرج الله سحلشور کارگردان «یوسف پیامبر» گفت: فرج الله سحلشور به واقع حیف شد و من از شنیدن این خبر ناراحت شدم او مرد بزرگی بود و همیشه در زمینه سینمای دینی ،سالم و سینمایی که عاری از هرگونه مسائل حاشیه ای باشد،بسیار تلاش می کرد.

حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود

وی افزود: او صداقت خود را ثابت کرده بود و در هر فیلمی که به کارگردانی می پرداخت در واقع هم کارگردان هم نویسنده و هم تهیه کننده بود اما در حد نیازش حقوق می گرفت این حقوق در حد دستمزد یک بازیگر درجه سوم می شد و می گفت من بیشتر از این نیاز ندارم.
دهقان خاطر نشان کرد: سحلشور خیلی ها را صاحب خانه و ماشین کرد و مسائل بسیاری که در پشت پرده باقی ماند و هیچ کس از آن خبر ندارد.

جهانبخش سلطانی
جهانبخش سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص فوت فرج‌الله سلحشور و خصوصیات اخلاقی و هنری آن مرحوم ؛ گفت: سلحشور تکلیفش با خودش مشخص بود و با دست پر از دنیا رفت و در مورد تکالیف شرعی خود چیزی کم نگذاشت.

حاج فرج الله، سلحشور سینمای ایران بود

ما نیز باید فکری به حال خودمان کنیم.
وی افزود: با سلحشور همسفر کربلا بودیم و طی این مدت بسیار با هم نزدیک‌تر شدیم. او قلبی بسیار رئوف به اندازه گنجشک داشت. خاطره به یاد ماندنی من با او به زمانی برمی‌گردد که وقت دیدن حرم امام حسین (ع) به خاطر حال و هوای معنوی که داشت، از هوش رفت. سلحشور برای ماندگاری و تعالی هنر اسلامی - هنری که بنیادش بر اساس معرفت، پژوهش و دانش است- بسیار زحمت کشید.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • نريمان ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    1 0
    منم نريمان.... مهدی نریمان.... فرماندهٔ گردان کمیل.... آخ خدايا چقدر اين فرياد بياد ماندنيست حتي بعد از 29 سال روحت شاد حاجي.... روحت شاد
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    1 0
    خدا رحمتش کنه مرد بود مرد
  • دوست ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    1 0
    اوکسی بودکه باکارهای قرآنیش جاودان شد پس ازاوبیاموزیم روحش شاد
  • محمد ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    1 0
    انشااله خداوند او را قرىن رحمت خود کند
  • مجید ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    1 0
    خدایش بیامرزدش و روحش شاد اللهم صل علی محمد وآل محمد برای شادی روحش این فرد بزرگوار از محدود کارگردانانی بود که واقعا در سینمای ایران انسانیت را نشر میداد نه مثل خیلی ها حیوانیت و برهنگی دختران و بی حیایی را نشر دهد . ان شاءالله با امیرالمومنین محشور شود.
  • مجید ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    1 0
    خدایش بیامرزدش و روحش شاد اللهم صل علی محمد وآل محمد برای شادی روحش این فرد بزرگوار از محدود کارگردانانی بود که واقعا در سینمای ایران انسانیت را نشر میداد نه مثل خیلی ها حیوانیت و برهنگی دختران و بی حیایی را نشر دهد . ان شاءالله با امیرالمومنین محشور شود.
  • شكوهي ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    1 0
    خوش به سعادت اين هنرمند ارزشي كه با دست پر به سراي باقي شتافت٠شادي روح همه درگذشتگان و عاقبت به خيريمان صلوات
  • رضا پاشایی ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    سلام و درود خدا بر فرج الله مرد عمل و با تقوا و مومن و حزب اللهی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران بزرگ روحش شاد یادش گرامی
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    زمان و مکان تشییع مشخص نیس؟
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    خدا رحمت کند یک با غیرت باید سریال حضرت موسی را بسازد
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    دهنمکی تسلیت گفته؟
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    خدا رحمتش کنه.....یوسف پیامبر برای او باقیات صالحات باشد انشا الله
  • مصطفی حسینی ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    سلام حیف شد. سلحشور سینمای ایران، از میان ما رفت. کم مردانی در این سینما هستند که تمامی زندگی خویش را برای اسلام و ترویج فرهنگ غنی اسلام بگذارند. سلحشور سینمای ایران، فرجی برای سینمای امروز ایران یود. خدایش رحمت کند و او مشمول دعای پیامبران الهی و امام زمان قرار گیرد.
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    خدا بیامورزدش خیلی سعی کرد مردم را با راه پیامبران آشنا کنه
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    آخه چیکار به دهنمکی داری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس